Sådan arbejder vi

Struktur for Storvorde Børnehave

For at vi bedst muligt kan sikre mindre børnegrupper, forudsigelighed og stabilitet for jeres børn og personalet, er der skabt en ny struktur for hvordan vi internt vil arbejde i løbet af dagen.

Vi skaber aktivitetszoner/legezoner, med de fysiske rammer vi har. Det er meningen at zonerne skal være klar, til når børnene ankommer og de forskellige zoner åbner så, i takt med at personalet møder ind. Disse zoner er fra kl. 6.45 til kl. 8.45.

Personalet har inddelt alle børn i grupper, på deres stuer, som børnene er i fra kl. 8.45 til kl. 12. På den måde, er der ikke for mange skift og personalet har mulighed for at fordybe sig i gruppen, også på længere sigt, da en aktivitetsgruppe er for 2 måneder ad gangen. Der er skabt 7 grupper i alt, som har den samme voksne tilknyttet igennem de 2 måneder.

Det er personalets faglige vurdering i forhold til læring, trivsel og udvikling, hvordan børnene er inddelt, så personalet har mulighed for at kunne målrette aktiviteten i deres gruppe, mere specifikt i forhold til et generelt udviklingstrin.

Hver aktivitetsvoksne udarbejder en aktivitetsplan for 1 uge, som forældre også for mulighed for at læse. Der bliver mulighed for at personalet internt, kan give hinanden sparring og ideer på kryds og tværs af aktivitetsgrupperne. Aktivitetsskemaerne gennemgås altid med pædagogiske leder, der kommer med faglige input og eventuelle forslag til ændringer.

Om eftermiddagen er der den børne-initierede leg, hvor børnene i større ramme selv, kan vælge deres legekammerater og hvad de vil lave, i en mere fri ramme.

I 2023 deltog Storvorde Børnehave i kompetence forløbet; "NEST i dagtilbud" og efterfølgende inddraget nogle elementer fra NEST i forhold til fælles sprog/termonologi med interne og eksterne samarbejdspartnere. På den måde sikres det at vi taler samme sprog, når vi er i dialog om kerneopgaven.

Dagen i tal

Kl.6:15 – 7:30

Institutionen åbner og der er morgenmad i morgencaféen/al rummet. Det er også muligt at lege i små zoner eller tegne ved bordet.

Fokus på: den gode aflevering og ro til en god start på dagen.

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie.

Kl.7:30 – 8:45

Stuerne åbner med forskellige aktiviteter børnene kan vælge imellem.

Fokus på: den gode aflevering og ro til en god start på dagen gennem forudsigelighed og nærværende voksne. Hver stue vil have nogle aktivitetstilbud som børnene kan blive guidet til af et stjerneskud.

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie. Sætte forskellige voksen initierede aktivitetstilbud i gang på stuerne.

Kl.8:45 – 09:30

Pædagogisk aktivitet: Samling i aktivitetsgrupperne og der gennemgås piktogrammer og spises formiddags frugt.

Fokus på: fællesskabet og sociale spilleregler herunder dannelse og medbestemmelse, sprogforståelse og forberedelse af dagen.

Den voksnes rolle: gennemgå dagen gennem brug af piktogrammer og forberede børnegruppen på dagens aktivitet.

Kl.9:30-10:30

Planlagte pædagogiske initierede aktiviteter. Medarbejderne vil have lavet en plan for perioden og udfyldt et aktivitetsskema som forældre og børn kan se.

Fokus på: læring gennem planlagte pædagogiske initierede aktiviteter ud fra læreplanstema, forudsigelighed, tid til fordybelse og venskaber.

Den voksnes rolle: igangsættende for processen, dokumentere, følge barnets spor, være nærværende og i børnehøjde.

Kl.10:30-10:45

Pædagogiske struktur; Forberedelse til frokost; vaske hænder, dække borde, henter madpakker og hente vandvogn.

Fokus på: selvhjulpenhed, sprogforståelse og matematisk forståelse og forudsigelighed

Den voksnes rolle: tydelige voksne der guider børnene

Kl.10:45-11:30

Frokost; børnene spiser i deres aktivitetsgrupper og med samme voksen som har haft aktiviteten.

Fokus på: fællesskab og venskaber, rollemodeller og selvhjulpenhed, sprog gennem dialog.

Den voksnes rolle: den gode rollemodel, opsamling på aktivitetstid gennem dialog.

Kl.11:30-12:00

Garderobetid hvor vi gør klar til at skulle ud på legepladsen / forberedelse til hviletid for nye børn

Fokus på: selvhjulpenhed, rollemodeller og sociale kompetencer – vente på tur, hjælpe hinanden.

Den voksnes rolle: hjælpe og guide - trin for trin.

Kl.12:00-13:30

Børnene og voksen initierede lege.

Alle børnehavebørn er på legeplads (Hviletid for nye børn i børnehaven)

Fokus på: fællesskab og venskaber.

Den voksnes rolle: Igangsætte lege i legezoner. Være den gode rollemodel. Observerer tegn på læring ud fra fokus om inklusion og trivsel.

Kl.13:30- 13:45

Garderobe og forberedelse til eftermiddagsmad

Eftermiddagsmad; børnene har faste spisepladser, hvis det skyndes nødvendigt (de samme som til frokost)

Den voksnes rolle: hjælpe og guide - trin for trin og opsamling på dagen gennem dialog.

Kl.13.45 – 14:30

Der spises eftermiddagsfrugt i frugtzonen.

Kl. 14.30 – 16:00

Personalet lavet aktivitetszoner på de forskellige stuer, hvis ikke vi er på legepladsen.

Hvis vi er på legepladsen, begynder stuerne at blive lukket ned for dagen.

Fokus på: ro til en god afslutning på dagen gennem forudsigelighed/ fællesskabet og sociale spilleregler.

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende overfor børn og familie.

Sætte forskellige aktivitetstilbud i gang på stuerne eller legepladsen.

Kl.16:00 – 16:45

Fælles afrunding af dagen

Kl.16:00 samler hele børnehaven sig.

Personalet har fri kl. 16:45.

Fokus på: overlevering mellem kollegaer, ro til afslutning af dagen.

Den voksnes rolle: fordeling af arbejdsopgaver med og uden børn.