Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mad og måltider

Måltidspædagogikken

I Storvorde Børnehave er der ikke madordning og børnene har selv mad med til dagen. Det er en frugtpose/kasse, hvor der er frugt til formiddagsfrugten og eftermiddagsfrugten – personalet vil hjælpe børnene med at få opdelt posen/kassen, så der er nok til begge frugtpauser. Dertil kommer der en separat madpakke til frokosten. Måltidspolitikken skal ses som et værktøj og retningslinjer, for hvilken type kost, der understøtter jeres børn bedst muligt, igennem hele dagen.

Politikken er udarbejdet af pædagogisk leder og personalet. Derefter har forældrebestyrelsen læst den igennem og kommet med eventuelle rettelsesforslag og ønsker til tilføjelser. 

Et måltid handler ikke bare om at få fyldt ”benzin i tanken” men om at sanse og udforske en verden børnene ikke selv har adgang til, uden støtte. I Storvorde arbejder vi derfor med inddragelse, nysgerrighed og dialog under alle vores måltider. Børn må meget gerne være nysgerrige på hinandens madpakker og frugtposer og personalet kan derved indlede en dialog omkring f.eks. hvor frugten kommer fra, er den sur eller sød eller hvorfor man ikke spiser det samme som de øvrige børn.

Det er de voksnes ansvar at være med til at opbygge børnenes madkultur, hvorved de følgende punkter er rammen for. Vi skal anse det pædagogiske måltid som en proces, hvor maddannelse, fællesskab og samvær er i højsædet.

Der skal altid vaskes hænder inden vi sætter os til frugt eller frokost. Det gør vi for at lærer børnene om god hygiejne og selvom hænderne ikke bliver skinnende rene, så lærer børnene en god rutine, at inden mad, så det hænderne i bad. De voksne guider og støtter børnene i håndvask, indtil vi kan vurderet at de nu er selvkørende og kan reagere på beskeden om selv at gå ind og få hænderne vasket.

Inden vi begynder at spise, så venter vi på at alle børn på stuen er kommet på plads og har maden klar. Det er en god øvelse til at vente på tur og huske at få sine venner med. Når alle børn er klar, bliver der i fællesskab sagt værsgo.

Det er også de voksne der kan motivere til at smage på nyt eller hvorfor man kan spise en kiks selvom den er gået i stykker. Et måltid skal ikke være en stille time, men en mulighed for at træne sprog og benytte sanseapparatet på en anderledes måde end vi gør, resten af dagen. Der er især her de voksne har dialog med børnene omkring f.eks. farven, konsistente og smagen af maden og børnene kan have dialog med hinanden.

Medarbejderne har også deres egen mad med, som de spiser samtidigt med børnene, netop for at inspirere til, at nu skal der spises.

Måltidets længde kan varigere meget fra barn til barn, men det er de voksne der sætter rammen for børnene, så ingen føler de skal haste igennem deres mad. Der er en opmærksomhed på at nogle børn, kan have svært ved at spise på eget initiativ – der hjælper de voksne selvfølgelig med høflige påmindelser om, at munden også skal tygge og ikke kun snakke.

Børnene rydder også op efter dem selv og sortere affald. De skal pakke deres frugt ned og madkassen skal også på plads. De glas de bruger, sætter de også selv på plads. Der er kander, med vand og mælk i, som de selv kan hælde fra. Det er for at styrke det motoriske i at løfte kanden, tilte den lidt og kunne stoppe bevægelsen inden koppen flyder over.

 

Det pædagogiske værtskab

Vi som voksne har en betydelig rolle for, hvordan et måltid går. For at give et indblik i de voksnes rolle for måltidet, kommer en kort liste over de principper de voksne skal arbejde ud fra.

  • Positiv tilgang til maden, uanset om man kan lide den eller ej. Dette gælder om mimik, tale og kropssprog.
  • Er vejledende for børnene – især de nye i børnehaven.
  • Er i dialog med børnene; f.eks. hvor kommer den fra, hvordan ser den ud osv.
  • Den voksne har til opgave at fremstå nysgerrig på alt mad.
  • Er den gode rollemodel for bordskik og skabe en rar stemning ved bordet, igennem hele måltidet.
  • Sørger for at der er fokus på maden og undgår forstyrrende elementer så som snak imellem rummene og underlader at forlade bordet under måltidet.

Den voksnes rolle er altså afgørende for børnenes forhold til mødet med ny med, det sociale i et måltid, dialog, finmotoriske kundskaber, selvhjælp osv.

 

Måltidspolitik  

Storvorde børnehave har ingen sukkerpolitik men vi arbejder ud fra en fornuft brug af sukker. Med det mener vi, at vi i hverdagen ikke giver saftevand, slik eller kager – men ved særlige lejligheder så som fødselsdage, traditionsdage osv. Det vil være saftevand og som oftest popcorn eller kage/muffins.

I hverdagen er det jer forældre, der bestemmer hvad der kommer i børnenes madpakke og frugtpose, men vi har følgende vejledning til jer, som er udarbejdet af forældrebestyrelsen og pædagogisk leder og personale.

I hverdagen bliver børnene tilbudt vand og mælk. Børn skal drikke det der svarer til 3½ - 5 dl mælk om dagen. Vi tilbyder derfor mælk til frokost og vand til formiddags- og eftermiddagsfrugt.

Forældrebestyrelsen og institutionens personale har gjort sig nogle tanker om, hvordan vi kan være medvirkende til, at børnene får gode vaner omkring måltiderne i børnehaven.

   ”Vi vil gerne medvirke til, at børnene i Storvorde Børnehave lærer, at det er vigtigt at spise nærende kost i dagligdagen, og at de bliver bevidste om kostens betydning for deres trivsel. Vi ønsker blandt andet at sætte fokus på at minimere de sukkerholdige madvarer i børnehaven, fordi meget sukker i kosten kun giver et kortvarigt boost og børnene bliver efterfølgende trætte.

 

  • At lægge små overraskelser i madpakken er en glimrende idé. I stedet for søde sager kan f.eks. vælges små tomater, gulerods- og agurkestave, rosinpakker, nødder, ostebjælker, små frikadeller osv.
  • Eftermiddagsfrugten kan med fordel suppleres af et stykke groft brød, da frugt kun mætter ganske kort tid. For at kunne holde dampen oppe indtil det er tid til aftensmad, er de langsomme kulhydrater, børnene får fra eksempelvis groft brød en nødvendighed.
  • Børn der møder tidligt i børnehaven, har indtil kl.7.30 mulighed for at få serveret morgenmad, det er havregryn og cornflakes.
  • Chokolade, søde kiks, mælkesnitter, slik, kage og lignende mener forældrebestyrelsen og personalet ikke hører hjemme i hverken madpakker eller frugtposer – I dagligdagen siger vi ”at slik er derhjemme”.
  • Personalet hygger gerne med børnene, så søde sager må gerne medbringes til uddeling til alle på stuen, f.eks. i forbindelse med fødselsdage eller andre festlige lejligheder.

Vi opfordrer til, at det man vil dele ud, er i portioner.  

 

Måltidspædagogik og politik for Storvorde Børnehave evalueres løbende og er sidst godkendt August 2022.  

 

Særlige hensyn

Da I forældre selv er ansvarlige for madpakken er ansvaret for indhold og eventuelle allergier jeres ansvar at holde øje med. Men vi vil selvfølgelig gerne hjælpe til, så skulle dit barn have nogle allergier, så sig det til personalet og vi kan være obs. hvis børnehaven skulle dele noget ud.