Forældresamarbejde er et partnerskab

I Storvorde Børnehave ser vi forældresamarbejdet som et partnerskab. Forældre og medarbejdere er fælles om at skabe de bedste vilkår i børnehaven og derfor har vi daglig kontakt imellem forældre og medarbejdere.

Lige som forældre kan have forventninger til os som professionelle og institution, så har vi ligeledes forventninger til forældre.

Forventninger til forældre

Vores forventninger skal ikke ses som en tjekliste, men som guidlines til hvordan vi oplever at vores samarbejde styrkes bedst. Vi er kun interesseret i at vi alle kan få det bedste ud af vores tid sammen. Vores forventninger er;

• At I kommer til os, når I har en undren, er uenige eller har brug for råd eller sparring. Vi lægger stor vægt på forældrepartnerskabet og vægter åben dialog.
  • At I følger med i jeres barns hverdag, læser vores opslag og deltager i arrangementer.
  • At I fortæller os når der er sket ændringer i jeres familieliv som kan påvirke jeres barn, for at vi kan møde barnet hvor det er, tage hensyn og stille krav til jeres barn som vi ved at det kan mestre.
  • At I holder jeres barn hjemme når barnet er for syg/sløj til institution. Storvorde Børnehave anbefaler at barnet har en feberfri dag hjemme.
  • At når vi ringer til jer på jeres arbejde, så er det ikke for at forstyrre, men fordi jeres barn er syg, kommet til skade eller at vi har brug for jeres hjælp til at afklare barnets tilstand. Vi forventer derfor at I tager os og jeres barn alvorligt og ringer tilbage hurtigt, hvis vi lægger en besked eller I kan se at vi har ringet.
  • At I henter jeres barn hurtigst muligt når vi ringer jeres barn syg hjem. Vi har ansvaret for alle børnene og derfor er det vigtigt at stoppe smitten. Vi skal være til rådighed for alle børn og kan derfor ikke sidde med et barn der er ekstra pasningskrævende. I Storvorde Børnehave forholder vi os til Aalborg kommunes og sundhedsplejerskernes retningslinjer vedrørende sygdom, f.eks. om hvornår barnet er smittefrit og klar til at komme i institution igen. For at være rask nok til institution kræver det, at jeres barn kan indgå i en almindelig hverdag og planlagte aktiviteter, inde som ude på lige fod med de andre børn. (Ved opstart udleveres materialet: for syg til institution)
  • At I bruger de blå futter eller tager skoene af når i går ind i alrummet, også på søskende.
  • At I husker at plastikposer og blå futter i børnenes garderober er forbudt – børnene kan blive kvalt.
  • At I benytter Aula tjek ind appen eller skærmen, når I afleverer og henter jeres barn.
  • At I ringer til os hvis I er forsinket eller henter på et andet tidspunkt end angivet ved aflevering.
  • At I opdaterer jeres barns stamkort på Aula når der er ændringer.

At I holder jer opdateret omkring institutionen arrangementer og lukkedage både via Aula og hjemmesiden

Forældrebestyrelse

Vi har, heldigvis, meget engageret forældre i Storvorde Børnehave. Vores forældrebestyrelse er forældrenes mulighed for at tage tematikker op til dialog med den pædagogiske leder. De kan komme med ønsker og råd og forældrebestyrelsen er derved forældrenes talerør til institutionens ledelse. Det opfordres altid til at man tager fat i den pædagogiske leder, hvis der er nogle institutionelle rammer der skal afklares.

Forældrebestyrelsen er underlagt tavshedspligt og må kun fortælle hvad der aftales på et bestyrelsesmøde. Tavshedspligt er gældende selvom man stopper i bestyrelsen.

Institutionens-bestyrelsen består af cirka fem forældrevalgte repræsentanter, to personale repræsentanter og børnehavens pædagogiske leder.

Forældrerepræsentanterne vælges på forældremødet i efteråret. Der vælges desuden to suppleanter blandt forældrene.

Bestyrelsen afholder ca. fire møder om året. Møderne ligger i tidsrummet kl.16.30 - 18.30.

Bestyrelsen inviteres til at have en repræsentant med, ved ansættelse af det pædagogiske personale.

Forældreforening

Til institutionen er der knyttet en forældreforening. På det årlige fælles forældremøde nedsættes gruppen.

Gruppens vigtigste arbejdsområde er fælles arrangementer for institutionens forældrekreds. Det kunne f.eks. være forældrekaffe, fællesspisning og julearrangement.